Výroba aut bude v roce 2021 v nejlepším případě stagnovat

Rok 2020 byl pro automobilový průmysl značně komplikovaný. Výroba automobilů byla silně ovlivněna celosvětovou pandemií. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvádí za loňský rok pokles v Evropské unii o 23,7 %, tedy pokles na 9,94 milionů vozů. Také pokles v ČR se meziročně blížil 20 %. Přestože se v prosinci meziročně zvýšil počet nově prodaných aut o 8,7 %, v lednu roku 2021 prodej opět razantně klesl, a to o 18,8 %. Nadále tedy trvá pokles z podzimu loňského roku.

Zlepšení může přinést vakcinace v kombinaci s jarním zlepšením epidemické situace, to se však může reálně projevit až v polovině roku. „V konečných důsledcích lze v roce 2021 předpokládat v lepším případě stagnaci objemu výroby motorových vozidel v České republice, v pesimističtějších scénářích pak snížení o dalších pět až sedm procent,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské společnosti Moore Czech Republic. Navzdory všem podpůrným vládním programům to může znamenat propouštění zaměstnanců. Na to má vliv i automatizace, jejíž zavádění pandemie výrazně urychlila. Očekává se tedy i zvýšená poptávka po rekvalifikacích a přesun zaměstnanců do jiných odvětví.

Výrobci tlačí na subdodavatele

Snížení poptávky po nových vozech se promítá do celého automobilového průmyslu skládajícího se z široké sítě subdodavatelů. Jejich spolehlivost se stává pro automobilky kritickým faktorem, subdodavatelé se ale v důsledku pandemie potýkají s řadou problémů. „Jak je obvyklé v krizových obdobích, jednotliví výrobci se na druhé straně snaží přenést velkou část svých problémů na subdodavatele. Dramaticky se snižují odvolávky a roste tlak na cenu a platební podmínky subdodavatelů,“ vysvětluje Petr Kymlička.

Nutné investice do elektromobility situaci znesnadňují

Krize způsobená světovou pandemií přichází pro automobilový průmysl právě v době, kdy se výrazně zintenzivňuje tlak na rozsáhlé investice do výroby v důsledku požadavků na ekologizaci. „Snížení poptávky, současně s růstem nutných investic do elektromobility i do automatizace snižující závislost na pracovní síle, bude komplikovat situaci automobilového průmyslu v České republice i v letech následujících,“ dodává Petr Kymlička z Moore Czech Republic.