Umělá inteligence nevezme lidem práci, ale zefektivní ji. Pomůže například při náborovém procesu

Umělá inteligence nevezme lidem práci, ale zefektivní ji. Pomůže například při náborovém procesu

Desítky procent Čechů se obávají, že kvůli umělé inteligenci přijdou o práci. Experti z poradenské skupiny Moore Czech Republic mírní tyto obavy a předpovídají, že využívání umělé inteligence povede spíše ke zefektivnění lidské práce než k jejímu nahrazení. Podle jejich odhadů ovlivní AI téměř všechna pracovní odvětví, v první řadě například administrativu či finanční služby. Umělá inteligence usnadní také náborový proces ve firmách. V praxi AI používá i recruitment tým z Moore Advisory CZ, kterému se daří za pomoci AI obsazovat lukrativní pracovní pozice.

Podle průzkumu agentury Median se 31 % Čechů obává o svou práci v souvislosti s nástupem umělé inteligence. „Umělá inteligence bezesporu některé pracovní pozice nahradí, ale spíše práci celkově zefektivní, a dokonce díky ní vznikne i řada nových pracovních pozic. Jisté je v každém případě, že nástup AI přemění strukturu pracovního trhu v Česku a ovlivní téměř všechna odvětví – nejdříve se bude jednat o administrativu nebo finanční služby,“ komentuje Miloslav Rut, partner Moore Technology CZ a dodává, že dopad umělé inteligence pocítí dříve a silněji než v Česku v zemích západní Evropy a v USA.

Dvakrát větší odezva díky AI
Umělá inteligence zefektivní také náborový proces ve firmách. Takto ji používá recruitment tým Moore Advisory CZ. „Například jsme obsazovali pro našeho klienta, velkou IT společnost, pozici product marketing manažera a napadlo nás, že by nám v tom mohla pomoci umělá inteligence. Díky ChatGTP jsme vytvořili job description, neboli popis pracovní pozice, a nakonec jsme pozici úspěšně obsadili,“ popisuje Lucie Krejčová, Recruitment Manager z Moore Advisory CZ. A dále přibližuje využití AI při obsazování pozice v číslech: „Průměrná míra odezvy na naše zprávy na LinkedIn je mezi 35 a 45 %. U této pozice byla míra odezvy výrazně nadprůměrná, jelikož byla 70%. Také jsme si mohli vybírat ze sedmi kvalitních kandidátů, což je opět nadstandardní. U většiny ostatních pozic cílíme na nabídnutí dvou – tří kvalitních kandidátů.“

Umělá inteligence shání nové zaměstnance
Prostor pro uplatnění umělé inteligence je v HR veliký. „V současné době se umělá inteligence nejčastěji používá při třídění životopisů. Automatizace screeningu životopisů ušetří přetížením personalistů spoustu cenných minut. Další možné využité je v analýze předpokladů uchazeče a – jak jsme sami vyzkoušeli – také při komunikaci s uchazeči. V neposlední řadě může být AI nápomocná i při onboardingu a školení,“ vysvětluje Lucie Krejčová.

Podle odborníků bude ovšem v HR stále zapotřebí lidský kontakt. „Umělá inteligence pro nás představuje výrazné zefektivnění práce, ale troufám si říct, že lidský faktor a měkké dovednosti budou v našem povolání stále hrát prim. V umělé inteligenci vidíme spíše dobrého pomocníka než zloděje, který připraví recruitery o práci,“ míní Lucie Krejčová z Moore Advisory CZ.

Umělou inteligenci hodlají dále využívat i v poradenství v rámci Moore Advisory CZ. „Umělá inteligence nám pomáhá s návrhem textů a postupů v nejrůznějších oblastech. Jedná se např. o postupy implementace některých opatření či návrhy KPI’s, což šetří čas konzultantů,“ říká Martin Buranský z Moore Advisory CZ. „Ačkoli je využití umělé inteligence nesporným přínosem, je nutné výstupy, a to jak po stránce formální, tak i věcné kontrolovat. Někdy je AI totiž schopna vymyslet opravdové bizarnosti,“ uzavírá Martin Buranský.