Lidé z Moore

S Petrem Nakládalem o byznysu i „třetím poločase“

Ale zanedlouho jsme narazili na společného známého – předsedu ženského rugby ČR. A v tu chvíli všechny ledy roztály a my bychom si mohli povídat celé odpoledne. Nejenom o rugby, ale hlavně o energetice a společnosti EPM, která ho v pracovním životě nyní zaměstnává.
 
Petr-3-(1).JPG
 
  • Celou svou kariéru se potkáváte na různých projektech s Miloslavem Rutem – partnerem Moore Czech Republic. Celé to vrcholí vaší účastí v EPM. Můžete nám přiblížit příběh, v němž se vaše pracovní osudy proplétají?
Ano, to je pravda. S panem Rutem jsem se poprvé setkal někdy před 15 lety, kdy on vedl jako generální ředitel českou divizi společnosti FOXCONN v Pardubicích a já jsem byl manažerem personální agentury, která pro FOXCONN zajišťovala agenturní pracovníky. Tedy jsme tehdy stáli na opačných stranách. Míla jako zákazník, já za dodavatele. Mimochodem byla to velká škola, protože FOXCONN byl velmi náročný zákazník. Na druhou stranu myslím, že jsme to zvládali a jako agentura pomáhali velmi vydatně. Poté jsme se občas potkali nad některými izolovanými projekty. Víc jsem se s Mílou opět začal setkávat v roce 2023 díky našemu společnému tématu ESG. Ve společnosti, ve které jsem tehdy byl na pozici obchodního ředitele, jsme ESG začali řešit jako možnou obchodní příležitost a hledali jsme partnera, který by poradenství na toto téma uměl. Míla mi představil skupinu MOORE Czech Republic a zejména Tomáše Buriánka z MOORE Advisory CZ. Na podzim loňského roku jsem se rozhodl poohlédnout se po nových příležitostech, a protože Míla má vždy spoustu nápadů a rad, jen tak jsme si dali kávu. A Míla přišel s projektem EPM. Společností, která se chce zabývat moderním řízením energetického portfolia, to vše opřené o sílu a zkušenosti celé skupiny MOORE v České republice. A jinak jsme se občas potkali i na golfu, aby to nebylo jen o práci.
 
  • Pracoval jste dlouhou dobu v personálních agenturách, což je byznys, o němž asi hodně lidí slyšelo. Mohl byste na nějakém konkrétním případu ukázat, co taková práce obnáší?
V personálních agenturách jsem na pozicích od juniorního obchodníka až po vedení, nebo country manažera pro ČR (zastoupení německé sítě personálních agentur) strávil 18 let svého profesního života. Jednalo se vždy agentury se zaměřením na zajištění dočasně přidělených pracovníků, tedy pracovní agentury, nebo se také mluví o personálním leasingu. Firmy, většinou výrobní nebo logistické, které se potýkají s nedostatkem pracovníků a zároveň s výkyvy objednávek, využívají služeb agentur práce. Správně a dobře fungující agentura práce není levnější, než by byl kmenový zaměstnanec, ale přináší firmě výhodu mnohem širšího náborového záběru (dá se říci, že i napříč celým světem), a tedy zajištění potřebných zaměstnanců. Pracovníkům nabídne a zajistí i ubytování, dopravu a cizincům veškerý servis, který je spojen s prací v jiné zemi. V případě poklesu zakázek pak po dohodě zaměstnance od jedné firmy stáhne a jiné firmě je nabídne. Díky širšímu portfoliu zákazníků z různých oborů má agentura pro pracovníka téměř vždy vhodnou pracovní nabídku. A jen tak mimochodem, bavíme se o stovkách, či dokonce o tisících pracovníků.
 
  • Proč byla založena v rámci Moore Czech Republic společnost EPM? Čím se zabývá?
Moore Technology a Moore Advisory již nějakou dobu poskytují služby týkající se energetiky a obnovitelných zdrojů – nejrůznější studie, poradenství, výpočty ekonomické návratnosti. K tomu přišlo ESG, energie jsou opět významnou součástí, stejně tak jako tlak na snižování emisí. Aktuálně se řeší i komunitní energetika, sdílení elektrické energie. Založení společnosti EPM je tedy logickou volbou, pokud chceme v rámci MOORE Czech Republic poskytovat zákazníkům ještě širší portfolio moderních služeb v oblasti energií a přinášet kromě poradenství a studií i řešení. Cílem EPM je tedy poskytnout řízení a optimalizaci energetického portfolia, a to v první řadě zákazníkům v B2B sektoru, konkrétně výrobním a logistickým firmám (a ideálně takovým, které mají větší spotřebu elektrické energie nebo spotřeba elektrické energie během dne velmi kolísá, využívají fotovoltaiku, …). Řízením a optimalizací chápeme nasazení komplexního software, který čte data o spotřebě a další data z množství senzorů a upravuje chování celého odběrného místa tak, aby spotřeba energií byla co nejnižší při zachování výkonnosti. Do celého řešení lze pak zahrnout i optimalizované nákupy energie na spotovém trhu, vylepšené řízení nabíjení/vybíjení baterie, aby se prodloužila její životnost. Takové řešení pak lze nabídnout i v B2C segmentu, například v rodinném domě, který má fotovoltaiku, baterii, tepelné čerpadlo nebo klimatizaci, plynový kotel, bojler wallbox, chytré zásuvky, bazén; to vše lze propojit a zobrazit v jediné aplikaci s možností nastavení, řízení, indikace poruch. Toto řešení se dá rovněž použít v bytovém domě, kde budou řešit fotovoltaiku na střeše a sdílení vyrobené energie. Fotovoltaické elektrárny jsou dalším velkým tématem; pomocí software je možné je lépe řídit a odhalovat jejich možné závady a poruchy dříve a rychleji. Malá oprava pak šetří velké peníze, kdyby FVE nevyráběla.
 
  • Co EPM odlišuje od konkurence?
Naším cílem (a pracujeme na tom) je zapojit do celého řešení optimalizace pokročilé matematické algoritmy a také tzv. strojové učení, které se učí z velkého množství dat. Také chceme zapojit umělou inteligenci (i když je to opravdu zatím víceméně rychlé zvládnutí obrovské porce dat) a chceme, aby naše řešení bylo velmi samostatné a dokázalo predikovat, co se v rámci energií v nejbližších, například 24 hodinách, stane. Jaká bude spotřeba, jaké jsou nároky a omezení strojů, linek a technologií, jaká je výroba fotovoltaiky, kdy bude nejlepší cena na trhu a podobně. Chytrý software také pozná ze změn spotřeby blížící se poruchu stroje nebo například závadu panelu fotovoltaické elektrárny, což znamená lepší možnosti údržby a ve výsledku další úspory.
 
  • Můžete nám popsat typického zákazníka, který dokáže naplno využívat služby, které nabízíte?
V této fázi vývoje řešení je náš typický zákazník výrobní nebo logistická společnost, která má jeden nebo několik objektů a zejména energeticky náročnější výrobu nebo, v případě logistických hal, se křivky spotřeby energie v halách pohybují různě. Navíc například má nebo chce instalovat fotovoltaickou elektrárnu (FVE), bateriový systém, pořídit elektromobily a nabíjet je. My jsme schopni pomocí instalace měřidel na správná místa podrobně zmapovat potřeby firmy a průběh spotřeby a následně díky našemu software optimalizovat energetické portfolio, optimalizovat nákupy elektrické energie či spotřebu z FVE a tím zákazníkovi šetřit náklady a prodlužovat životnost technologií.
 
  • Skupina Moore Czech Republic je specifická tím, že v ní funguje synergie mezi jednotlivými společnostmi. Dokážete si takovou synergii představit i v rámci EPM?
Samozřejmě, že ano. Kolegové z Moore Advisory již dělají mnoho věcí kolem energií, energetických studií nebo modelací fotovoltaických řešení, řeší také ESG poradenství. To všechno jsou práce, které obsahují spoustu „papírování“, které si ovšem přímo říká také o další praktická řešení na poli energií, jež bychom chtěli nabídnout my v EPM. Chceme, aby zákazník zůstal s firmami skupiny Moore Czech Republic co nejdéle a využíval co nejširší spektrum služeb a řešení.
 
  • Ve svém volném čase se věnujete mimo jiného i rugby. Čím vás tenhle sport uhranul?
Je to komplexní sport, týmová hra, skvělá věc. Naučí vás odolnosti, vytrvalosti, musíte snést nějakou tu bolest. Je to týmový sport, kolektivní, takže potřebujete tým stejně naladěných lidí a vy tomu týmu musíte být prospěšní. Není potřeba, aby všichni hráči byli velcí a svalnatí, ale je potřeba, aby každý hráč chtěl být pro tým užitečný, takže se potřebujete naladit na stejnou vlnu, jinak to moc nefunguje. V rugby platí hodnoty, jako je čest, nadšení, soudržnost, disciplína a úcta. A nejsou to jen „marketingové“ řeči, ono to opravdu funguje. Navíc se kolem rugby pohybuje spousta zajímavých a chytrých lidí, což znamená výborné kontakty.
 
  • Zajímavostí rugby je, že se hraje na tři poločasy. Co to znamená?
Jedna z unikátních věcí na rugby je kontrast hry a toho, co se děje po zápase. Rugby se hraje na 2 poločasy po 40 minutách, a pokud chcete vyhrát, musíte být zkrátka tvrdší a houževnatější než váš soupeř. Ovšem po zápase, v duchu rugbyových hodnot, se oba týmy sejdou v klubovně a před chvílí soupeřící hráči obou týmů si dohromady dají pivo nebo večeři a proberou vše možné. A tohle se děje nejen na amatérské, ale i na profesionální nebo mezinárodní úrovni, kde k tradicím třetích poločasů patří i výměna kravat s vyšitým logem klubu či země a datem zápasu. A protože věkem patřím už mezi „staré pány“, kteří se scházejí na rugby old boys turnajích, mohu potvrdit, že zejména tyto třetí poločasy bývají naprosto dokonalé.
 
Petr-Nakladal.jpg

Díky za rozhovor a mnoho štěstí v pracovním i osobním životě.