Cestovní ruch se loni zotavil z Covidu, letos poroste. Posílí hlavně zavedené značky

Cestovní ruch se loni zotavil z Covidu, letos poroste. Posílí hlavně zavedené značky

Podle odborníků z poradenské skupiny Moore Global přinesl rok 2022 v sektoru cestovního ruchu zotavení z pandemické krize. Předpokládají, že letos bude mnoho firem dále expandovat. Týká se to především velkých zavedených značek v oblasti hotelnictví, které budou stále více zavádět franšízový model. To může být výhodné i pro drobnější podnikatele. Experti z Moore Czech Republic věří, že tuzemský sektor cestovního ruchu letos neminou globální trendy, jako je ESG (enviromentální a sociální řízení firem), automatizace nebo kombinace pracovní cesty s dovolenou v rámci tzv. bleisure. Expanzi pak očekávají i cestovní kanceláře, které už nyní reportují násobně vyšší předprodeje.

Covid byl pro globální ekonomiku velkou ranou a pro cestovní ruch to platí obzvlášť. Nicméně, během úspěšného loňského roku měly hotely a další firmy v tomto sektoru možnost přivítat zpět zákazníky, a podle predikcí poradenské skupiny Moore Global tak bude letošní sezóna ve znamení expanze. „Cestovatelé se při výběru ubytování budou více spoléhat na známé značky. Očekáváme, že hlavně velcí hráči na trhu ještě více porostou. Trendem pro hotelové řetězce ovšem bude zavádění franšízových modelů. A to je výhodné i pro menší, nezávislé hotely, protože se jim naskytne možnost podnikat pod záštitou nadnárodních korporací a značek, kterým zákazníci důvěřují,“ komentuje Márton Takács z poradenské skupiny Moore Global.

Trendy se Česku nevyhnou
Z pandemie se pomalu vzpamatovává i český cestovní ruch. Loňské příjmy se v rámci tohoto sektoru vyšplhaly na 118 miliard korun. Meziročně se sice jednalo o 51miliardový nárůst, avšak předcovidová úroveň překonána zatím nebyla. V roce 2019 dosahovaly příjmy zhruba 167 miliard korun. Vyplývá to z dat agentury CzechTourism.[1] Odborníci z Moore Czech Republic předpovídají, že další vývoj bude záviset na tom, s jakým úspěchem se českým firmám podaří adaptovat celosvětové trendy.

Na globálním hotelovém trhu je u mnoha zákazníků v poslední době patrný tzv. bleisure model (business and leisure, tedy kombinace pracovní cesty s volným časem). Podle odhadu expertů z Moore Global poroste tento trh ročně až o 20 %. „V poslední době se stále více setkáváme s tím, že zaměstnanci si své pracovní cesty prodlužují, aby mohli v dané lokalitě trávit volný čas. Nejedná se o úplnou novinku, ale pandemie – a s ní spojený nárůst práce na dálku – tento trend akcelerovala. Česko má v tomto ohledu bezesporu velký potenciál a nevidíme důvod, proč by tuzemské hotely nemohly tohoto trendu využít,“ shrnuje Marcela Hrdá, partnerka poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Důležitou položkou, na kterou se čeští hoteliéři budou muset zaměřit, budou také ESG principy. „Přijetí ESG patří mezi nejdůležitější výzvy pro firmy a ani sektor Horeca nebude výjimkou. Investoři se ve stále hojnější míře zaměřují na udržitelné projekty. Pro vlastníky hotelů jednající v souladu s ESG bude jednodušší získat finance,“ vysvětluje Martin Buranský, partner Moore Advisory CZ.

Čeští provozovatelé hotelů budou vedle toho muset věnovat pozornost i novým technologiím „Už teď roste v Česku počet podniků v Horeca sektoru, které využívají automatizovaná řešení. Je otázkou několika let, že se například automatizované hotely stanou novým standardem. Rychle se také vyvíjí umělá inteligence, a ačkoliv se může zdát, že její praktické uplatnění v hotelech je v nedohlednu, bude to právě včasné pochopení těchto technologií, co v následující dekádě rozhodne o tom, kdo si udrží konkurenceschopnost,“ říká Marcela Hrd.

Také cestovky očekávají žně
České hotely čekají v nejbližší době náročné výzvy, kdy se budou muset přizpůsobit novým trendům v cestovním ruchu. To situace u zdejších cestovních kancelářích je úplně jiná – očekávají jeden z nejziskovějších roků od revoluce. „Letos ve srovnání s loňskem evidujeme dvojnásobné předprodeje na letošní léto. Zájem překonává jak poptávku za minulý rok, který byl u Čedoku historicky nejlepší, tak  poptávku v letech před pandemií. Nejpopulárnější jsou tradiční destinace jako Turecko, Řecko, Egypt či Španělsko, které letos stíhá Albánie, dynamicky roste také segment poznávacích zájezdů“ shrnuje Stanislav Zeman, generální ředitel cestovní kanceláře Čedok a.s.
 

[1] https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/prijmy-cr-z-cestovniho-ruchu-loni-vzrostly-o-51-miliard-kc-na-118-miliard-kc/2339803